tel.: +420 608 414 760
Autoškola Trhlík Zbyněk
Autoklub Holešov, Bartošova 993
769 01, Holešov
[ukázat na mapě]
Mobil: +420 608 414 760
E-mail: zbynek@autoskolatrhlik.cz
Udělejte radost svým blízkým či známým zakoupením dárkového poukazu na výuku a výcvik v naší autoškole.
Všem zájemcům o výcvik na motocyklu doporučujeme přečíst Metodiku pro výcvik a závěrečné zkoušky na motocyklu.
Sejmutí motocyklu ze středového stojanu a jeho vedení vpřed bez použití motoru se zatočením doleva, následně vzad se zaparkováním do omezeného prostoru a postavení motocyklu na středový stojan. Sejmutí motocyklu ze středového stojanu a jeho vyvedení z omezeného prostoru vpravo. V případě, že je motocykl vyroben pouze s podpěrným stojanem, použije se podpěrný stojan.
Požadované vybavení - 10 kuželů sestavených dle obrázku 1 nebo barvou či jiným vhodným způsobem vyznačený obdélník o rozměrech dle obrázku 1.
Obsah základní úlohy jízdy: Žadatel sejme motocykl ze stojanu, vede jej bez použití motoru po přímé linii po dráze délky cca 10 m, poté provede dostatečné „nadjetí“ a couváním umístí motocykl do vymezeného prostoru (3 x 2 m). Opakované nadjetí do vymezeného prostoru pro nápravu nesprávného odhadu není na újmu hodnocení úkonu. Jakmile je správná pozice motocyklu odsouhlasena komisařem, vyvede uchazeč motocykl opět do původního směru a pokračuje po přímce dalších cca 10 m k hraničnímu kuželu. Zde postaví motocykl na středový stojan; v případě, že je motocykl vyroben pouze s podpěrným stojanem, použije se podpěrný stojan. Při tomto úkonu lze taktéž uplatnit podmínky bodu 2.1.4, zejména v horkém letním počasí, tudíž není nutné, aby měl žadatel na hlavě ochrannou přilbu, na sobě bundu a rukavice. Konečné rozhodnutí je na zvážení žadatele.
Obrázek č. 1
Chyby, které znamenají nesplnění úkonu:
Nejpozději po dokončení uvedeného úkonu podle bodu 3.1 žadatel prokazuje v souladu s § 19 odst. 1 písm. b) vyhlášky č. 167/2002 Sb., znalosti a dovednosti úkonů přípravy a kontroly motocyklu před jízdou.
Požadované vybavení: Kužely pro vyznačení počátku a konce úseku, popřípadě vodorovným značením vyznačený „koridor“ o šířce cca 40 - 50 cm
Obsah základní úlohy jízdy: Žadatel jede rovně rychlostí chůze dráhu dlouhou nejméně 12 m při zachování rovnováhy a se správnou manipulací spojky, akcelerátoru a brzd. Rychlost je kontrolována komisařem, který jde volnou chůzí vedle motocyklu. Rychlost chůze komisaře nesmí být pod hranicí udržitelnosti rovnováhy motocyklisty a stability motocyklu. Při tomto manévru komisař kontroluje zejména správný směr pohledu dopředu před vozidlo, nikoliv „do země“ a správnou polohu chodidel na stupačkách v podélné rovině s osou motocyklu (nikoliv od sebe). Jízdní úkon simuluje jízdu v koloně (stupeň provozu 4) ve vymezeném prostoru.
Obrázek č. 2
Chyby, které znamenají nesplnění úkonu:
Rada: Při zvládání pomalých prvků na motocyklu – jízda nízkou rychlostí ( rychlostí chůze, otáčení, slalomu , jízdě po dráze tvaru 8 ) NIKDY NEPOUŽÍVÁM PŘEDNÍ BRZDU !!!!
Necitlivé ovládání přední brzdy prudce mění chování motocyklu a případný náklon na stranu ještě umocňuje. (Pokud pojedu vyloženě rovně, nebudu mít motocykl v náklonu do prava ani do leva a budu brzdit velmi jemně a s citem a budu třeba zastavovat, tak je to v určitých případech potřeba...třeba úkon 6 – opakované rozjetí s jednou nohou na stupačce…)
-Při zvládání pomalých prvků je naopak velmi důležitá ZADNÍ BRZDA !!! Samozřejmě s CITLIVÝM A JEMNÝM DÁVKOVÁNÍM !!! Zadní brzda při rozumném používání motocykl spíše zneutralizuje.
-Při jízdě při pomalých prvcích je velmi důležitá jemná práce se spojkou a plynem (samozřejmě na 1.rychlostní stupeň).
V podstatě mám nastavené otáčky plynu ( které v průběhu neměním) , spojkou v záběru posílám velmi jemně a citlivě prokluzem sílu na zadní kolo a zadní brzdou vše kontroluju, případně ještě zpomaluju.
Pokud motocykl bude nakloněn mírně např. doprava a bude padat např. doprava, zatočím řidítka mírně doprava a případně trošku víc (1 mm - ….. mm ? ) pustím spojku do záběru a motocykl se začne rovnat. Pokud by se už rovnal moc, případně přepadával, můžu to uzemnit-usměrnit právě jemně zadní brzdou. (jemně a citlivě zkusit, kolik je třeba- POZOR NEZABLOKOVAT KOLO !!!!!! ) (můžu taky zkusit přimáčknout spojku, čímž na zadní kolo půjde méně síly a motocykl by měl začít padat zase doprava- někdy to ale nemusí stačit, neboť motocykl má cca 200 kg, jezdec 50-100 kg a setrvačné síly při předchozím zrychlení nemusí vždy tak rychle přestat působit.)
Poznámka: Jinak se motocykl bude chovat, pokud pojedu se zařazeným rychlostním stupněm, nebudu držet spojku a budu motocykl ( a jeho náklon) ovládat pouze plynem a případně zadní brzdou. V tom případě se motocykl bude chovat hruběji , například při naklonění doprava pokud padám doprava, mám zatočené řidítka doprava a přidám plyn, motocykl se začne rovnat…..Pokud naopak uberu, motocykl začne brzdit motorem a začne zase do prava padat. POZOR : Jinak se bude chovat řadový čtyřválec ( jemněji a plynuleji ) a jinak dvouválec do V ( daleko hruběji) – i když každá motorka má své kouzlo a každému se líbí něco jiného- jen je potřeba vědět, co máte od dané motorky čekat a vše zkoušet POSTUPNĚ A JEMNĚ !!! Ne pokus, omyl a bum….
Požadované vybavení: 5 kuželů sestavených podle obrázku 3
Obsah základní úlohy jízdy: Úkon spočívá v provedení obrátky o 180º vhodnou rychlostí ve vymezeném prostoru. Jeho podstatou v rámci technického provedení při příjezdu do prostoru otáčení je vedení pohledu do zatáčky/otočky (hlava se otáčí jako první a pohled směřuje do zamýšleného směru, tzn. do zatáčky – viz obrázek 4), během zatáčení/otáčení je pohled před motocykl nebo ven ze zatáčky, z bezpečnostního hlediska, nepřípustný. Dále schopnost decelerace, včasné uvolnění brzd, přiměřený náklon a při výjezdu akcelerace. Z uvedeného je zřejmé, že ke snížení rychlosti na rychlost chůze bude docházet v 1/3 – 1/2 oblouku. Rychlostní limit je uveden pro spodní hranici. Průjezd tohoto manévru vyšší rychlostí i akcelerace při výjezdu z oblouku není na újmu hodnocení jízdního úkonu. Naopak prokazuje schopnost žadatele využít náklonu, výkonu motoru, kinetické energie motocyklu a pozitivní odstředivé síly. Maximální poloměr otáčky jsou 4 m.
Obrázek č. 3
Chyby, které znamenají nesplnění úkonu:
Otáčení motocyklu-pohled směřuje směrem, kam jedeme. Řídíme pohledem.
V malé rychlosti sedíme na motocyklu téměř kolmo a tělem a řidítky vyrovnáváme síly, které na motocykl působí - řídíme. Motocykl je v menší rychlosti nestabilní – máme chuť dát na zem nohy... U těchto úkonů NIKDY !!! nepoužíváme přední brzdu. Přední brzda prudce mění zatížení a zasahuje tím do řízení, pominuli smyk předního kola atd…
Naopak používám zadní brzdu, případně koriguji spojku a plyn. Při zrychlování má motocykl snahu se v zatáčce rovnat,až přepadávat…v tomto případě doleva Při ubrání plynu, nebo brždění zadní brzdou má motocykl snahu začít padat ke středu otáčení – v tomto případe doprava. Vzájemnou kombinací plynu-záběru a zadní brzdy lze motocykl krásně ovládat. (ovládání spojky plynu a zadní brzdy je více popsáno v bodu 2 )
Pokud budeme chtít dosáhnout menšího poloměru otáčení, motocykl nakloníme pod sebe, v tomto případě doprava ke středu otáčení a naše tělo tlačíme od středu otáčení (do leva) a jedeme tělem jakoby svisle. Motocykl tlačíme pod sebe a my sedíme "rovně" POZOR !! ČÍM MENŠÍ RYCHLOST, TÍM VĚTŠÍ ŠANCE SPADNOUT ( DO LEVA ) !!! Ve větší rychlosti na motocykl působí více setrvačné síly a jde více korigovat směr- máme na to víc času a hlavně lépe cítíme, kam motocykl padá.
Dejte si pozor na dorazy řidítek. Čím menší poloměr zatáčení, tím blíže jsem dorazu řízení. Pokud jedu na sportovním motocyklu, který má konstrukci spíše pro jízdu rovně, na dorazu jste dřív. Pokud v pravotočivé zatáčce padám do prava, buď přidám plyn, nebo víc zatočím doprava… ale když už budu s řidítkami vpravo NA DORAZ , tak sebou lepnu na zem...
Požadované vybavení:5 kuželů sestavených dle obrázku 4
Obsah základní úlohy jízdy: Žadatel se rozjede (v přímém směru, na ose kuželů) na rychlost odpovídající rychlosti chůze (cca 4 km/h) a touto rychlostí projede slalomem při udržení rovnováhy. Rychlost udržuje vhodným ovládáním spojky, plynu a brzd. Rychlostní limit je uveden pro spodní hranici. Pokud žadatel provede jízdní úkon v plném rozsahu a bezpečně i při vyšší rychlosti, bez převrhnutí kuželů, není tento jev dáván k tíži žadatele při hodnocení provedení úkonu. Žadatel i při tomto úkonu musí dbát základních zásad vedení pohledu. V tomto případě pohled směřuje dopředu před motocykl, nikoliv pod motocykl. Vzájemná vzdálenost kuželů je 3,5 m, kužely jsou na jedné přímce, výška kuželů min. 20 cm. Před kužely musí být k dispozici dostatečný prostor na rozjezd, za kužely dostatečný prostor pro bezpečné zastavení.
Obrázek č. 4
Chyby, které znamenají nesplnění úkonu:
Rada: Najedu si vedle prvního kuželu, začnu zatáčet a zvolím stopu tak, abych první oblouk skončil vedle druheho kuželu , tak abych mohl pokračovat na další oblouk. Pokud bych začal točit dříve, stupačkou, nebo zadním kolem kužel shodím. Pokud bych začal najíždět na další oblouk pozdě, už mi oblouk nevyjde a budu najíždět na další kužel předním kolem, případně to budu chtít zachránit, začnu dělat větší oblouky a ještě větší…..a stejně to dobře nedopadne.
Řídím pohledem! Dívám se tam kam jedu! Pokud budu „čumět“ na kužel, tak nechtě pojedu přímo na něho.
Pokud už se stane a budete vidět, že se kuželu nevyhnete SROVNEJTE ŘÍZENÍ, MOTOCYKL NESMÍ BÝT V NÁKLONU, DRŽTE PEVNĚ, ALE NE KŘEČOVITĚ ŘIDÍTKA A KUŽEL PŘEJEĎTE
Je ze silikonu, nic by se nemělo stát. POKUD BUDE MOTOCYKL V NÁKLONU, BUDU BRZDIT ATD , NA KUŽELU TO UKLOUZNE A JE PRŮŠVIH… !!!
Při zvládání pomalých prvků na motocyklu – jízda nízkou rychlostí ( rychlostí chůze, otáčení, slalomu , jízdě po dráze tvaru 8 ) NIKDY NEPOUŽÍVÁM PŘEDNÍ BRZDU !!!!
Necitlivé ovládání přední brzdy prudce mění chování motocyklu a případný náklon na stranu ještě umocňuje.
(Pokud pojedu vyloženě rovně, nebudu mít motocykl v náklonu do prava ani do leva a budu brzdit velmi jemně a s citem a budu třeba zastavovat, tak je to v určitých případech potřeba...třeba úkon 6 – opakované rozjetí s jednou nohou na stupačce…)
Při zvládání pomalých prvků je naopak velmi důležitá ZADNÍ BRZDA !!! Samozřejmě s CITLIVÝM A JEMNÝM DÁVKOVÁNÍM !!! Zadní brzda při rozumném používání motocykl spíše zneutralizuje.
Při jízdě při pomalých prvcích je velmi důležitá jemná práce se spojkou a plynem (samozřejmě na 1.rychlostní stupeň).
V podstatě mám nastavené otáčky plynu ( které v průběhu neměním) , spojkou v záběru posílám velmi jemně a citlivě prokluzem sílu na zadní kolo a zadní brzdou vše kontroluju, případně ještě zpomaluju.
Pokud motocykl bude nakloněn mírně např. doprava a bude padat např. doprava, zatočím řidítka mírně doprava a případně trošku víc (1 mm - ….. mm ? ) pustím spojku do záběru a motocykl se začne rovnat. Pokud by se už rovnal moc, případně přepadával, můžu to uzemnit-usměrnit právě jemně zadní brzdou. (jemně a citlivě zkusit, kolik je třeba- POZOR NEZABLOKOVAT KOLO !!!!!! ) (můžu taky zkusit přimáčknout spojku, čímž na zadní kolo půjde méně síly a motocykl by měl začít padat zase doprava- někdy to ale nemusí stačit, neboť motocykl má cca 200 kg, jezdec 50-100 kg a setrvačné síly při předchozím zrychlení nemusí vždy tak rychle přestat působit.)
Poznámka: Jinak se motocykl bude chovat, pokud pojedu se zařazeným rychlostním stupněm, nebudu držet spojku a budu motocykl ( a jeho náklon) ovládat pouze plynem a případně zadní brzdou. V tom případě se motocykl bude chovat hruběji , například při naklonění doprava pokud padám doprava, mám zatočené řidítka doprava a přidám plyn, motocykl se začne rovnat…..Pokud naopak uberu, motocykl začne brzdit motorem a začne zase do prava padat.
Požadované vybavení: 6 kuželů sestavených dle obrázku 5
Obsah základní úlohy jízdy: Žadatel projede třikrát dráhu ve tvaru osmičky při udržení rovnováhy a stability motocyklu. Rychlost udržuje vhodným ovládáním spojky, akcelerátoru a brzd. Geometrický tvar osmičky na obrázku je orientační pro grafické znázornění jízdního úkonu. Faktický tvar průjezdu tohoto úkonu, s ohledem na velikost vymezeného prostoru a rozměry motocyklů, zcela logicky nebude nikdy proveden ve tvaru dvou pravidelných kružnic, pročež se tento jev nepovažuje za jízdní chybu. Podstatou jízdního úkonu je jízda ve vymezeném prostoru objížděním dvou kuželů se změnou směru jízdy zatáčením (náklonem) doleva a doprava. Akcelerace pro dynamický výjezd z oblouků není na újmu hodnocení jízdního úkonu. Naopak prokazuje schopnost žadatele využit výkon motoru, kinetické energie motocyklu a pozitivní odstředivé síly. Stejně tak volba stopy nadjetím a „utažením“ oblouku za kuželem není na újmu hodnocení. U tohoto úkonu je obdobně jako u projetí zatáčky tvaru U velmi důležité správné vedení pohledu, jež směřuje do oblouku za kužel, nikoliv před motocykl.
Obrázek č. 5
Chyby, které znamenají nesplnění úkonu:
Rada: - Při zvládání pomalých prvků na motocyklu – jízda nízkou rychlostí ( rychlostí chůze, otáčení, slalomu , jízdě po dráze tvaru 8 ) NIKDY NEPOUŽÍVÁM PŘEDNÍ BRZDU !!!!
Necitlivé ovládání přední brzdy prudce mění chování motocyklu a případný náklon na stranu ještě umocňuje.
(Pokud pojedu vyloženě rovně (svisle), nebudu mít motocykl v náklonu do prava ani do leva a budu brzdit velmi jemně a s citem a budu třeba zastavovat, tak je to v určitých případech potřeba...třeba úkon 6 – opakované rozjetí s jednou nohou na stupačce…)
Při zvládání pomalých prvků je naopak velmi důležitá ZADNÍ BRZDA !!! Samozřejmě s CITLIVÝM A JEMNÝM DÁVKOVÁNÍM !!! Zadní brzda při rozumném používání motocykl spíše zneutralizuje.
Při jízdě při pomalých prvcích je velmi důležitá jemná práce se spojkou a plynem (samozřejmě na 1.rychlostní stupeň).
V podstatě mám nastavené otáčky plynu ( které v průběhu neměním) , spojkou v záběru posílám velmi jemně a citlivě prokluzem sílu na zadní kolo a zadní brzdou vše kontroluju, případně ještě zpomaluju.
Pokud motocykl bude nakloněn mírně např. doprava a bude padat např. doprava, zatočím řidítka mírně doprava a případně trošku víc (1 mm - ….. mm ? ) pustím spojku do záběru a motocykl se začne rovnat.
Pokud by se už rovnal moc, případně přepadával, můžu to uzemnit-usměrnit právě jemně zadní brzdou.
(jemně a citlivě zkusit, kolik je třeba- POZOR NEZABLOKOVAT KOLO !!!!!! )
(můžu taky zkusit přimáčknout spojku, čímž na zadní kolo půjde méně síly a motocykl by měl začít padat zase doprava- někdy to ale nemusí stačit, neboť motocykl má cca 200 kg, jezdec 50-100 kg a setrvačné síly při předchozím zrychlení nemusí vždy tak rychle přestat působit.)
-Pokud budeme chtít dosáhnout menšího poloměru otáčení, motocykl nakláníme pod sebe,viz. Bod 2.
Poznámka: Jinak se motocykl bude chovat, pokud pojedu se zařazeným rychlostním stupněm, nebudu držet spojku a budu motocykl ( a jeho náklon) ovládat pouze plynem a případně zadní brzdou. V tom případě se motocykl bude chovat hruběji , například při naklonění doprava pokud padám doprava, mám zatočené řidítka doprava a přidám plyn, motocykl se začne rovnat…..Pokud naopak uberu, motocykl začne brzdit motorem a začne zase do prava padat. POZOR : Jinak se bude chovat řadový čtyřválec ( jemněji a plynuleji ) a jinak dvouválec do V
Požadované vybavení: 2 kužely na vyznačení počátku úlohy, možné doplnění vyznačení „stop chodidel“ barvou na vozovce dle obrázku 7
Obsah základní úlohy jízdy: Žadatel provede z pomalé jízdy několikanásobné zastavení a rozjetí se. Zastavení provede celkem 4x; při dvou zastaveních se opře o zem pravou nohou, poté dvakrát levou nohou, druhá noha zůstane na opěrce. Kladení nohou v opačném pořadí nemá vliv na hodnocení úkonu. Při tomto úkonu žadatel prokazuje, že mírný náklon při zastavení motocyklu na jednu nebo druhou stranu je vědomý a že má motocykl plně pod kontrolou. Přitom dbá na sladěné ovládání akcelerátoru, spojky a brzd. S ohledem na název úkonu, může žadatel po zastavení provést následnou oporu jednou nebo oběma nohama pro udržení stability motocyklu. Rozjezd se provádí opět s jednou nohou na zemi druhou na stupačce. Změna převodového stupně na vyšší není potřebná, stejně tak jako vyřazování do neutrálu při jednotlivých zastaveních. Žadateli by mělo k provedení celého úkonu stačit cca 12 m.
Obrázek č. 6
Chyby, které znamenají nesplnění úkonu:
Při zastavení není motocykl rovně. Hrozí pád na stranu.
Zastavím kdykoliv zmáčknutím spojky,ubráním plynu a zabržděním motocyklu oběma brzdami
V případe, kdy musím dát na zem pravou nohu, musím brzdit VELMI OPATRNĚ A CITLIVĚ pouze přední brzdou.
Řízení držíme při zastavení vždy rovně a motocykl v rovnováze.
Pokud by jsme při zastavení měli řízení natočeno vlevo či vpravo, začne motocykl padat na jednu či druhou stanu. Při razantnějším zastavení motocykl neudržíme a spadne.(Váha motocyklu při držení v těžišti je neznatelná. Při větším náklonu se však váha zvětšuje až pocítíme plnou váhu motocyklu.)
Rady: Při rozjezdu držíme motocykl rovně. Při rozjezdu s řízením zatočeným například do prava nám začne motocykl přepadávat doleva !!! Pokud bych se potřeboval při nějakém úkonu ( třeba na křižovatce ) rozjíždět se zatočenými řidítky např. do prava , musím s tím počítat a musím tuto sílu vyrovnávat náklonem doprava. Ne moc , jinak naopak doprava spadnu. Spadnu také tehdy, pokud se budu rozjíždět do prava, budu vyrovnávat síly ( , které mne silou motoru tlačí doleva) náklonem motocyklu doprava a při rozjezdu nebo pomalé jízdě náhle zmáčknu spojku, nebo uberu plyn-motocykl spadne doprava….
Taktéž při razantním rozjezdu , nebo jízdě doprava musíme počítat také s tzv. PROTISMĚRNÝM ŘÍZENÍM.
Pokud odbočuju doprava, mám řidítka zatočené vpravo, přidávám plyn, nebo plyn držím a mám spojku v záběru a plynule zrychluju, mám motocykl nakloněn vpravo, abych vyrovnal síly působící na motocykl do leva-které motocykl rovnají.
V určité situaci už náklon nestačí-na pravé stupačce můžu stát jak chci a motocykl se bude v prave zatáčce rovnat…..do leva...
Mám dvě možnosti:
- už víc nepřidávat, případně malinko ubrat…., pokud vše dělám přes spojku, spojku trošku přimáčknout a motocykl začne padat zpět doprava
A nebo pokud chci dál přidávat a nebo alespoň nezpomalovat , tak
- zatáhnout krátce a s citem levé řidítko (při jízdě doprava při pravém náklonu) k sobě a pravé tlačit od sebe. Motocykl si jakoby lehne doprava vice a my už zase můžeme korigovat směr jízdy se zatočenými řidítkami doprava.
Toto se používá častěji hlavně ve větších rychlostech k výrazné korekci směru jízdy.
Poznámka: Práci s brzdami více popisujeme v tomto textu v bodu 9. Brždění na přesnost a v bodu 10. Nouzové brždění. Práci se spojkou a s plynem , řadící pákou při rozjezdu popisuje "Plán výcviku - Skupiny A" část Cvičiště 2. Rozjezd na daném místě.
Požadované vybavení: 5 kuželů sestavených podle obrázku 7
Obsah základní úlohy jízdy: Uchazeč se rozjede (v přímém směru, na ose kuželů) na rychlost 40 km/h a poté nezměněnou rychlostí projede slalom bezpečně a technicky správně.
Vzájemná vzdálenost kuželů je 9 m, kužely jsou umístěny na jedné přímce. Pro zachování objektivity hodnocení a zásady rovnosti nesmí velikost kuželů překročit hodnoty stanovené v bodu 2.2.1. Před kužely musí být k dispozici dostatečný prostor pro rozjezd (v případě navazujícího jízdního úkonu dostatečný prostor pro stabilizaci jízdy) a za kužely dostatečný prostor pro bezpečné zastavení nebo zatočení.
Obrázek č. 7
Chyby, které znamenají nesplnění úkonu:
Rada: Před najetím k prvnímu kuželu vyrovnám rychlost na 40 km/h ( při trénování začínáme od MENŠÍCH RYCHLOSTÍ !!!! ) nebrzdím, nemačkám spojku a plyn držím nehnutě !!!
Přidávání a ubírání plynu během slalomu mění zatížení motocyklu a tím směr jízdy !!!!
Najedu si vedle prvního kuželu, začnu zatáčet a zvolím stopu tak, abych první oblouk skončil vedle druheho kuželu , tak abych mohl pokračovat na další oblouk. Pokud bych začal točit dříve, stupačkou, nebo zadním kolem kužel shodím. Pokud bych začal najíždět na další oblouk pozdě, už mi oblouk nevyjde a budu najíždět na další kužel předním kolem, případně to budu chtít zachránit, začnu dělat větší oblouky a ještě větší…..a stejně to dobře nedopadne.
Řídím pohledem ! Dívám se tam kam jedu ! Nikoliv pod kolo . Pokud budu „čumět“ na kužel , tak nechtě pojedu přímo na něho .
Pokud už se stane a budete vidět, že se kuželu nevyhnete SROVNEJTE ŘÍZENÍ, MOTOCYKL NESMÍ BÝT V NÁKLONU, DRŽTE PEVNĚ, ALE NE KŘEČOVITĚ ŘIDÍTKA , NA KUŽELU NEBRZDĚTE !!! A KUŽEL PŘEJEĎTE
Je ze „silikonu“ ( aspoň u nás), nic by se nemělo stát. POKUD BUDE MOTOCYKL V NÁKLONU, BUDU (na něm) BRZDIT ATD , NA KUŽELU TO UKLOUZNE A JE PRŮŠVIH… !!!
Pokud bude kužel plastový, nebo z tuhé gumy, tak na něj raději nejzdím.( když už-tak zase rovně)
Samotná jízda slalomovou tratí, NESMÍ vypadat tak, že sedíte v ose motocyklu a jste jedno tělo s motorkou !!!! ( to si nechte na nějaký průjezd zatáčkou) Hrozně by Vás to rozházelo !!!!!
Při tomto slalomu jste dá se říct v ose s povrchem cvičiště a JEN SAMOTNOU MOTORKU si pod sebou přehazujete (odtláčíte řidítka pod sebe)z jedné strany na druhou. Většinou žáky nejdřív učíme vyhýbací manévr a potom teprve slalom, neboť právě prvky z vyhýbacího manévru – PROTISMĚRNÉ ŘÍZENÍ zde také využíváme. Více v bodu 8. tohoto článku
Požadované vybavení: 12 kuželů sestavených podle obrázku 8
Obsah základní úlohy jízdy: Při počáteční rychlosti 50 km/h (u skupiny AM 45 km/h) musí žadatel provést vyhnutí z přímého směru vlevo o cca 0,9 m od podélné osy dráhy. V průběhu vyhýbacího manévru (od vjetí do první „brány“, po vyjetí z „brány“ za překážkou), nesmí uchazeč brzdit. Při provádění tohoto manévru se však doporučuje vymáčknout spojku. Před překážkou je prostor k vyhnutí dlouhý 7 m, za překážku je nutno vrátit se zpět do přímého směru v původním jízdním pruhu na úseku dlouhém 9 m. Překážka je navržena tak, aby bylo možné provést vyhnutí doleva i doprava. Pro dostatečné ověření dovedností pro praxi je vhodné, aby žadatel při prvním kole jízdy se vyhnul do jím zvoleného směru jízdy a při druhém kole do opačného směru jízdy. Před překážkou musí být zajištěn dostatečný prostor pro rozjezd na 50 km/h přiměřený druhu motocyklu. Nemusí být přímý, kromě posledních 8 m před vjezdem do první „brány“. Uvedený jízdní úkon simuluje vyhýbání se překážce vyjetím z jízdního pruhu v obousměrné komunikaci (např. náhlé zastavení vozidla jedoucího před motocyklistou, vběhnutí chodce do jízdní dráhy motocyklu apod.) a neprodlené vrácení se zpět do jízdního pruhu původního směru jízdy. Aby bylo možné jízdní úkon přizpůsobit co možná nejvíce realitě, nebyly pomyslné „brány“ opatřeny fixním rozměrem co do jejich šířky, pouze v délce je omezen roztečí 3 m. Pro účely zkoušky to znamená, že mezi kužely označující „výjezdovou a návratovou bránu“ má být zcela logicky odpovídající minimální šířce jízdního pruhu. Za těchto podmínek je úkon v daných rychlostních limitech bezpečně proveditelný a dostatečně relevantně hodnotitelný. Při tomto úkonu vede žadatel pohled vedle překážky, nikoliv do překážky (viz. obrázek 10).
Obrázek č. 8
Chyby, při nichž je úkon nesplněn:
Rada:
- Před vyhýbacím manévrem se rozjedu, srovnám rychlost na 50 km/h (ze začátku při tréningu začínám od malých rychlostí, vyzkouším si kudy vlastně jedu a postupně se k 50 km/h (AM 45km/h) dostanu).
- Před tzv. vstupní branou mám srovnané řízení rovně, motocykl není nakloněn , držím pevně, ne však křečovitě řidítka, ruce mám mírně pokrčené v loktech, nohy na stupačkách.....zmáčknu spojku a uberu-úplně odstavím plyn ( zbytečně by to řvalo a vytočený motor by dělal gyroskop). (Pokud bych spojku nevymáčkl a neubíral plyn , riskoval bych, že při úkonu přece jen s plynem pohnu a tím motocykl změní zatížení a nějakým způsobem mě to rozhodí-povede motocykl pryč ze zamýšleného směru). Tento úkon se trénuje jako náhlé objetí překážky-například vozidla, které mi strčilo čumák v křižovatce do dráhy a pak teprve zastavilo atd. .... Kdo by u toho chtěl udržovat rychlost, nebo zrychlovat ???
- Po projetí vstupní brány ( pokud budu objíždět překážku vlevo-do leva -což je v provozu častější) impulzem odtlačím levé řidítko pod sebe... ( PROTISMĚRNÉ ŘÍZENÍ) cukne to s řízením trošku do prava, ale setrvačné síly nám motorku jakoby položí-nakloní do leva. V tom už mám nakloněnou motorku do leva a my taktéž dáme téměř podvědomě řidítka taky do leva. V tomto okamžiku je motorka nakloněná doleva, pod řidičem a ten je vůči asfaltu dá se říct kolmo. NENAKLÁNÍM SE S MOTOCYKLEM !!! Tím se vyhýbáme překážce. Jakmile jsem vedle překážky (potřebuju se vrátit zpět) použiji opačný postup. Potřebuji se rychle vrátit zpět mezi kužely výstupní brány ( v provozu zpět do své pravé poloviny vozovky).
- Jakmile jsem vedle překážky , impulzem odtlačím pravé řidítko pod sebe ....cukne to s řízením trošku do leva a setrvačné síly nám motorku v podstatě položí a nakloní do prava. Toho využijeme a zase téměř podvědomě s citem řídíme do prava a projedeme výstupní bránu (brány mají min šířku jízdního pruhu 3m). NENAKLÁNÍM SE S MOTOCYKLEM !!! Motocykl si pod sebou pohodím do leva a potom do prava a já sedím na motorce téměř svisle. Prvky zkouším v menších rychlostech s malým impulzem do řidítek a poté impulzy zvyšuji. POZOR!!! Při přehnaném impulzu motocyklem uplně praštíte o zem !!!! NENÁVRATNĚ !!!
- Po projetí výstupní brány opatrně pouštím spojku, zpomalím, spojka, meziplyn!!!!, podřadím, atd a zastavím. Poznámka : Samozřejmě je ideální, pokud v praxi v provozu zpozoruju překážku, a je na to čas, motocykl před překážkou srovnat, brzdit do poslední chvíle co nejvíc viz bod 10. Nouzové brždění, těsně před vyhýbacím manévrem ( a překážkou) brzdy pustit – a provést vyhýbací manévr.
Některým se to asi nebude líbit, ale u tohoto úkonu asi zavřou pusu všichni teoretici, kteří chtějí řídit motocykl pouze náklonem, neboť náklonem v tak krátké době nelze takto rychle a efektivně změnit směr. A v podstatě i ve filmu "Bible zatáčení " je pěkně vidět, že i při řízení náklonem se nejdřív před zatočením např. do leva pohnou trošku řidítka doprava ( protisměrné řízení). A pak je pěkně vidět řidič, který celou váhou těla stojí na stupačce ...chce zatočit...a ono se to pooooomaaaaluuuu sune na tu stranu-a pak skončí v trávě. Já tlakem na stupačky řídit neumím :) Ano. Pokud si lehnu na svou motorku, mám nové gumy, lze motorka řídít nádherně plynule náklonem. Ale v určitých – spíše hoooodně klidných rychlostech . Ale nezměním směr v žádném případě rychle. A pokud pojedu z jedné zatáčky do druhé... Nebo pojedu v zatáčce například pravotočivé v náklonu. Potřebuju ještě víc do prava a motocykl ještě víc naklonit do prava, ale odstředivá síla mne tlačí spíše doleva!!! Tak odtlačím pravé řidítko od sebe!!! motorka si víc lehne do prava a já jedu ještě ve větším náklonu do prava. Nebo naopak jedu do prava, jsem nakloněn do prava a potřebuji motocykl trošku narovnat, nebo dostat trošku do leva. Tak odtlačím levé řidítko od sebe!!! Přední kolo se jakoby zapíchne do prava a to motorku vystřelí do leva a já už řízení srovnám. ZASE S CITEM A ZKOUŠET!
V malé rychlosti při jízdě krokem se motorka vyloženě motá a každičký náklon a zásah do řízení je hodně znát. Asi nad 40 km/h se říká, že je motorka stabilní. Čím jede motocykl rychleji, tím hůře se nám dělají ryhlé zásahy(změny) do řízení - má snahu jet rovně http://www.sinz.cz/archiv/docs/si-2004-06-303-311.pdf. A má velké setrvačné síly.
Požadované vybavení: 2 kužely sestavené vzhledem k příčné souvislé čáře podle obrázku 9, příčná čára může být doplněna dvojicí kuželů.
Obsah základní úlohy jízdy: Žadatel se na dostatečně dlouhém úseku rozjede na rychlost 50 km/h (u skupiny AM na 45 km/h). Po průjezdu mezi dvojicí kuželů (předním kolem) zahájí žadatel brzdění, přičemž musí plynule zastavit motocykl tak, aby se v následném klidu styčná plocha předního kola motocyklu nacházela mezi příčnou souvislou čárou úzkou (tloušťka 0,1m - 0,125m) a příčnou souvislou čarou širokou (tloušťka 0,2m – 0,3m). Vzdálenost těchto příčných čar od sebe je 0,3m. Tento úsek je široký cca 1 m a dlouhý k bodu zastavení 17 m. Žadatel uvede motocykl do klidu z rychlosti 50 km/h(u skupiny AM na 45 km/h) pomocí současného užití brzd obou kol bez toho, aby se motocykl podstatně odchýlil od jízdní osy. Krátkodobé zablokování zadního kola při brzdění v přímém směru není na újmu hodnocení.
Obrázek č. 9
Chyby, které znamenají nesplnění úkonu:
*Neplatí pro kombinovaný systém brzdění, u kterého lze při použití jen jedné brzdové páky dosáhnout plné účinnosti všech brzd.
Zablokované zadní kolo ve 30 km/h – smyk zadního kola a pád na stranu ( na ochranný rám)
Rada: při zablokování kola ihned snížit , případně úplně vyloučit tlak na zadní brzdu a případně motocykl nechat srovnat a poté začít znovu brzdit...nejdříve méně a potom sílu s citem zvětšovat a zase brždění nepřehnat. Případně znovu odbrzdit ( špatný povrch)
Poznámka: řidič se nesnažil smyk a následný pád nějak vyřešit řízením směrem kam jde zadní kolo a brzdu nepustil a nepustil :)
Zablokované zadní kolo ve 30 km/h – smyk zadního kola, poté získání adheze ( přilnavosti- zadní kolo se chytlo) a vymrštění motocyklu a hlavně jezdce na opačnou stranu než při "pouhém" sklouznutí na bok
Poznámka řidič se nesnažil smyk a následný pád nějak vyřešit řízením směrem kam jde zadní kolo a brzdu nepustil a nepustil :)
Poznámka: Více o práci s brzdami bod 10. Nouzové brždění
Požadované vybavení: 4 kužely sestavené vzhledem k příčné souvislé čáře podle obrázku 10, příčná čára může být doplněna dvojicí kuželů.
Obsah základní úlohy jízdy: Žadatel se na dostatečně dlouhém úseku rozjede na rychlost 50 km/h (u skupiny AM na 45 km/h). Po průjezdu mezi druhou dvojicí kuželů (předním kolem) začne žadatel intenzivně brzdit s největším možným zpomalením. Uvede motocykl do klidu z rychlosti 50 km/h (u skupiny AM na 45 km/h), pomocí současného užití brzd obou kol bez toho, aby se motocykl podstatně odchýlil od jízdní osy. Uchazeč nesmí přejet příčnou souvislou čáru. Dráha k zastavení je 12 m. Krátkodobé zablokování zadního kola při brzdění v přímém směru není na újmu hodnocení jízdního úkonu.
Obrázek č. 10
Chyby, které znamenají nesplnění úkonu:
Zablokování brzdy předního kola ve 30 km/h a následný pád na stranu
Rada: Před bržděním držíme pevně řidítka, ruce máme v loktech mírně pokrčené.
Přední brzdou ovládáme maximálně 2 prsty !!! pravé ruky. S citem. Ze začátku brzdíme méně, snažíme se sílu při brždění plynule ( lineárně ) zvyšovat až na mez před zablokováním předního kola.
V případě, že cítíme, že řidítka začínají kmitat , brzdnou sílu zmenšíme , nebo úplně přerušíme.
V případě, že cítíme, že se nám přední kolo smýká po povrchu taktéž snížíme či přerušíme brždění.
V případě, že cítíme, že se nám zvedá zadní kolo do vzduchu, taky zmenšíme , nebo přerušíme tlak na brzdovou páčku.
Zablokování předního kola a stopie ( postavení motocyklu na přední kolo- ještě kousek a přepadne na přední světlo)
Zablokování předního kola a sunutí se směrem dopředu
Pozor v nízké rychlosti hrozí zase pád na stranu. Ve vyšší rychlosti Vás zachrání setrvačné síly a motocykl je spíš sunutý rovně a máte víc času brzdu pustit.
Zadní brzdu ovládáme pravou nohou. Noha je na stupačce a přední částí chodidla ovládáme brzdový pedál. Neexistuje šlapat na brzdu celou váhou nebo patou !!!
Taktéž začneme brzdit jemně a brzdný účinek postupně zesilujeme.
Přední brzda má větší účinnost, než zadní brzda. Taktéž na předním kole jsou například dva velké brzdové kotouče a na zadním kole je jen jeden malinký kotouč, či dokonce bubnová brzda.
Při brždění přední brzdou dochází k odlehčení zadního kola.
Podle typu motocyklu a účelu použití se mluví o poměru využití brzd a vzájemném tlaku na brzdy
70% přední brzda a 30% zadní brzda u většiny motocyklů
90% přední brzda a 10% zadní brzda u sportovních motocyklů
Mnoho lidí se k vůli tomu pře. Jsou i tací , kteří použití zadní brzdy odsuzují . Přitom při použití obou brzd při rychlosti cca 80 km/h je brzdná dráha o 4 m kratší než jen s použitím přední brzdy !!! (víc než přechod pro chodce , délka auta, za kterým stihnete zastavit )
Při zablokování zadního kola brzdný účinek ihned snížíme, nebo přestaneme úplně brzdit.
Pokud došlo k vybočení zadního kola z přímého směru, motocykl vyrovnáme a budeme pokračovat v brždění. Postupně citlivě začneme opět brzdit a pomalu intenzitu až do rozumné míry zvýšíme.
Uvědomíme si, že čím víc brzdíme přední brzdou, zadní kolo se odlehčuje !!!
IDEÁLNÍ JE MOTOCYKL PŘED JAKÝMKOLIV BRŽDĚNÍM NAROVNAT A ZAČÍT BRZDIT PŘI JÍZDĚ PŘÍMO.
Proto brzdíme před zatáčkou , pak do ní vjedeme ideálně neutrálně a vyjíždíme z ní postupně od určitého místa pod plynem.
(pozor : pokud v zatáčce budu necitlivě ubírat plyn, brzdit přední brzdou ( odlehčím zadní kolo) , budu brzdit zadní brzdou.... , nebo naopak necitlivě přidávat plyn (odlehčení předního kola)......, necitlivě přidávat plyn ( prokluz zadního kola "highsider" http://www.motohouse.cz/highsidery)
Vždy dojde ke změně zatížení a motocykl bude nestabilní. Při brždění v zatáčce má motocykl snahu se rovnat. Pokud brzdím například v levotočivé zatáčce v levém náklonu , motocykl se rovná doprava. Můžu tlačit levé řidítko od sebe a pravé táhnout k sobě a snažit se zatáčku projet.
Hrozí však, že dojde ke ztrátě přilnavosti a k podklouznutí jednoho či druhého kola ( zadní stačí asi míň).
Jak je níže uvedeno. Pokud zjistíme, že jsme v zatáčce rychlí, máme v zatáčce malinko místa a rychlost jsme nepřehnali o moc, zkusíme motocykl narovnat, v přímém směru razantně brzdit, brzdy pustit a jít do zatáčky znovu.
Je nesmysl zadní kolo držet a snažit se řízením smyk vyrovnávat....ja se někde uvádí ..... je to zbytečné riziko, motocykl je značně nestabilní a lehnutí na bok může být velmi rychlé.
Tímto bych chtěl poděkovat firmě RAAB COMPUTER za vytvoření a správu těchto stránek a další pomoc naší autoškole. | Auta kupujeme, půjčujeme a servisujeme v Dobe Car Holešov. |