Start motocyklu,který nemá na nádrži ventil paliva(ON-zapnuto,OFF-vypnuto,RES-rezerva),není vybaven sytičem-neboť má elektronické vstřikování.
Pozn.: Stav paliva sledujeme na ukazateli paliva. Některé motocykly mají pouze kontrolku rezervy,která se rozsvítí v případě
nízké hladiny paliva v nádrži.
Start motocyklu,který nemá na nádrži ventil paliva(ON-zapnuto,OFF-vypnuto,RES-rezerva) a je vybaven sytičem-neboť nemá elektronické vstřikování.
Pozn.1.: Stav paliva sledujeme na ukazateli paliva. Některé motocykly mají pouze kontrolku rezervy,která se rozsvítí v případě
nízké hladiny paliva v nádrži.
Pozn.2.: V tomto případě motocykl ventil paliva má ukrytý pod
kapotáží.Ventil se používá pouze při demontáži nádrže a manipulaci s ní(třeba v servisu).
Kutilové-pokud
si budete lámat hlavu nad tím,proč máte nádrž venku,ventil v poloze ON a stejně nic neteče,prozradím vám,že ventil
je navíc otvírán podtlakem či přetlakem z jedné hadiček,které do ventilu vedou.
Start motocyklu,který má na nádrži ventil paliva(ON-zapnuto,OFF-vypnuto,RES-rezerva) a je vybaven sytičem-neboť nemá elektronické vstřikování.
Pozn.: Poloha ventilu OFF-benzín z nádrže do karburátoru a motoru nepoteče-je vypnutý.
Poloha ventilu ON – benzín z nádrže do karburátoru a motoru poteče-budu moci nastartovat
a případně odjet tam kam chci (pokud mám ovšem benzínu v nádrži více než je u daného motocyklu rezerva). V případě
že mi při jízdě benzín v nádrži na polohu ON dochází (motor přestává táhnout,může cukat,škytat) co nejdříve pohmatem
najdu ventil na nádrži a zapnu ventil do polohy RES.(při tom nemačkám spojku a nevyřazuju rychlost-hned by nám
motor „zdechl“!)!!!! Před jízdou si zapínáte ventil zpravidla před nasednutím na motocykl.
Trénujte proto
prosím přepínání ventilu z polohy ON na polohu RES,když je motocykl na místě zastavený - pokud budete hledat
ventil z polohy vsedě na motocklu při jízdě a nebudete se tím pádem soustředit na jízdu,můžete se vybourat a
někomu či sobě ublížit).
Pokud se na přepnutí ventilu za jízdy necítíte,nebo se vám to včas nepodaří,zmáčkněte
spojku,kucakající motor vám „zdechne“ a opatrně na rozumném místě zastavíte-myslete na to že ti co jedou za Vámi
netuší že vy i když by jste jet chtěli,tak nuceně zastavujete-proto směrovka atd.
Nelekněte se, pokud máte
karburátor,další start bude následovat asi po trojnásobně delším držení startovacího tlačítka než jste zvyklí-v
karburátoru bude úplně sucho.
Poloha RES: Poloha RES je určena na dojetí k nejbližší benzince. Malé motocykly mají
rezervu asi 0,5 litru, větší motocykly třeba 2 litry. Uvědomte si, že nádrž na motocyklu má celkem třeba 16 litrů,
z toho třeba 3 litry rezervu. Proto nesrovnávejte motocykl s autem, Při větší vyjížďce se snažte pravidelně po
100 Km až max 200 Km dotankovávat do plné nádrže. Na rezervu se v některých případech (v noci,mimo ČR) nemusíte
k benzínce vůbec dostat.
Motocykl je nastartovaný(viz 1. video). Motocykl držíme v rovnováze. Pravá noha je na zemi.Levou nohou odďěláme boční
stojan a dáme ji na levou stupačku. Levou rukou zmáčkneme spojku.Levou nohou zařadíme 1.rychlostní stupeň. Pravou
rukou nastavíme pootočením plynové rukojeti otáčky motoru na cca 2000-3000 ot/min. a plynem celou dobu rozjezdu
nehýbáme.Levou rukou pouštíme velmi pomalu spojku do záběru-do místa kdy uslyšíme poklesnutí otáček motoru,ucítíme
a uvidíme jak se motocykl začíná dávat do pohybu. V tomto místě spojku držíme-v žádném případě ji nepouštíme
a držíme ji až do doby kdy motocykl přestane zrychlovat.Teprve potom můžeme spojku opatrně pouštět.
POZOR!
- Při rozjezdu máme vyrovanané řídítka a motocykl v rovnováze
- V případě, že se rozjíždímě např. do levé zatáčky, motocykl nakloníme mírně vlevo(pozor náklon nepřehnat! motocykl
neudržíme a spadne vlastní vahou), řízení dáme mírně vlevo a opřeme se o levou nohu. Pravá noha může jistit
případné vychýlení motocyklu doprava(příliš rychlý rozjezd motocykl přetáhne na druhou stranu).
Pokud před rozjezdem nejde po zmáčknutí spojky lehce zařadit první rychlostní stupeň(motocykly nejsou vybaveny synchronizovanou
převodovkou) nesmíme řadit násilím(poškodili bychom převodovku). Máme dvě možnosti. Spojku držíme stále zmáčklou,
levou nohu máme dál na levé stupačce připravenou řadit(na většině motocyklů je jednička dole). Popojedeme trošku
dopředu či dozadu(na to použijeme sílu pravé nohy o kterou se opíráme a zkusíme zařadit. V případě neůspěchu
popojedeme ještě kousek a zkusíme zařadit znovu. Druhou možnost zná většina z auta. Pokud nelze jedničku zařadit
lehce, přesvědčíme se o tom zda máme opravdu neutrál(na motocyklu svítí zelená kontrolka na přístrojové desce),
pustíme spojku (v převodovce se pootočí ozubená kola),zmáčkneme spojku a zkusíme zařadit. V případě neůspěchui
postup zopakujeme. Nepokoušejte se prosím při neůspěších řadit jiné rychlostní stupně(tak jako v autě)
Špatný rozjezd
Při ubrání plynu při rozjezdu(spojka v záběru) motocykl může zhasnout-cuknout. Při náklonu vpravo nebo v levo případně při
nenarovnaných řidítkách vás motocykl cuknutím může hodit na stranu (spadnete nabok i s motocyklem). Je to podobné
jako by jste při rozjezdu či pomalé jízdě zazmatkovali a naplno zmáčkli jednu z brzd
Při rychlejším puštění spojky může dojít následujícím situacím:
- zvednutí předního kola!(viz. obrázek)
- Ihned zmáčkneme spojku, případně zadní brzdu!
- zhasnutí motoru
- Při zhasnutí motoru může dojít k rázu a pokud není motocykl v rovnováze a nemáme řídítka rovně, "kopne"
vác to na stranu
- na mokrém povrchu k prokluzu zadního kola
Motocykl je nastartovaný(viz video).Pravou rukou zmáčkneme přední brzdu. Motocykl držíme v rovnováze.Pravá noha je na zemi.Levou
nohou odďěláme boční stojan a dáme ji na levou stupačku. Levou rukou zmáčkneme spojku.Levou nohou zařadíme 1.rychlostní
stupeň. Levou nohu dáme na zem.Pravou nohu dáme na pravou stupačku a zabrzdíme zadní brzdu. Pravou rukou pustím
přední brzdu. Pravou rukou nastavíme pootočením plynové rukojeti otáčky motoru na cca 2500-3500 ot/min. a plynem
celou dobu rozjezdu nehýbáme.Levou rukou pouštíme velmi pomalu spojku do záběru-do místa kdy uslyšíme poklesnutí
otáček motoru,ucítíme jak se motocykl snaží dávat do pohybu.V tomto místě spojku držíme-v žádném případě ji nepouštíme
a držíme ji. Pravou nohou pouštíme opatrně zadní brzdu. Motocykl se začíná dávat do pohybu. Spojku pořád držíme
až do doby kdy motocykl přestane zrychlovat.Teprve potom můžeme spojku opatrně pouštět.
Při řazení nahoru rozjedeme rychlost(1), zmáčkneme spojku, svižně řadíme(2) nahoru současně s ubíráním plynu, pouštíme
jemně spojku, přidáváme plyn. Když ubereme plyn dřív, cukne to(zpomalí). Když necháme otáčky spadnout(řadíme
moc pomalu), v převodovce škubne. Když zařadíme v nevhodné(příliš nízké) rychlosti vyšší rychlostní stupeň, motor
může zhasnout a zablokuje se zadní kolo. Což může mít za následek smyk, nebo i pád.
Při řazení dolů zpomalíme
na rozumnou rychlost, zmáčkneme spojku, rychlým, krátkým otočením plynové rukojeti zvýším otáčky motoru(meziplyn)
a řadíme. Následně bez plynu s rozumem pouštíme spojku. V čím vyšších otáčkách řadíme dolů, tím větší otáčk na
meziplynu musíme dát, aby to v převodovce neškublo. (Motocykly nemají synchronizovanou převodovku jako auta).
Na co si dát pozor:
- Pokud zařadíme menší rychlostní stupeň v nevhodné(vysoké) rychlosti, může se po podřazení a puštění spojky zablokovat
zadní kolo. Což může způsobit smyk, nebo i pád.
- Pokud řadíme menší rychlostní stupeň bez meziplynu, nebo pokud nám při podřazování spadnou otáčky motoru příliž
nízko, v převodovce škubne(jedno ocelové ozubené kolo se v tomto případě točí jinou rychlostí než další ocelové
ozubené kolo, do kterého zapadá - lámeme zuby v převodovce.
Zastavím kdykoliv zmáčknutím spojky,ubráním plynu a zabržděním motocyklu oběma brzdami. Viz. Na konci videa ze sedla motocyklu
"rozjezd".
Pokud jedu na vyšší ryhlostní stupeň(hlavně na 3,4,5,6), snažím se před zastavením (popřípadě zpomalením)
postupně podřazovat dolů až na případně 1.rychlostní stupeň a potom teprve zastavit-Špatně by se vám před dalším
rozjezdem hledal neutrál či "jednička".
Při zastavení přední brzdu mačkáme na 70% a zadní brzdu na 30% účinku.
Řízení držíme vždy rovně a motocykl
v rovnováze.
Pokud by jsme při zastavení měli řízení natočeno vlevo či vpravo, začne motocykl padat na
jednu či druhou stanu. Při razantnějším zastavení motocykl neudržíme a spadne.(Váha motocyklu při držení v těžišti
je neznatelná. Při větším náklonu se však váha zvětšuje až pocítíme plnou váhu motocyklu.)
Pokud je pod předním kolem kluzký terén(mokro, písek, tráva atd.), při srovnaném řízení a nulovém náklonu, pojedeme se zastaveným
kolem(bez ABS) dopředu.
Pokud bude motocykl v náklonu či natočené řízení, motocykl uklouzne
do strany a nemusíme ji udržet!
Pokud zabrzdíme zadním kolem více necitlivě(bez ABS), dostanemě smyk, případně
motocykl spadne.
Pokud zabrzdíme předím kolem více necitlivě, může nastat převrácení celého motocyklu,
na kluzkém povrchu pak pád na stranu.
Motocykl, i přes jeho váhu, udržíme v rovnováze třeba jedním prstem.
POZOR!: Čím víc motocykl nakláníme do stany, tím více cítíme jeho hmotnost, až se
stane hmotnost neúnosná a motocykl spadne na zem. (zlomené/ohnuté stupačky, řadící páka, páka spojky, páka brzdy,
zrcátka, popraskání kapoty, oděrky na motoru, oděrky na výfuku, zničené závažíčka v řídítkách atd.)
Motocykl parkujeme vždy na rovině.Případně necháme zařazený 1.rychlostní stupeň. Přesvěčte se zda není motocykl příliž,případně
málo nakloněn(u bočního stojanu) Při parkování na kopci parkujeme vždy směrem jízdy do kopce !! Při parkování
směrem jízdy z kopce zpravidla dojde po čase vahou motocyklu k překonání odporu pružiny stojánku,ten se narovná
a posléze sklopí. Motocykl spadnena zem. Zařazená rychlost může tento jev v závislosti na sklonu kopce eliminovat,POZOR
PŘÍPADNĚ JEN ODDÁLIT !!! Další možností je o něco zapřít přední kolo-POKUD NĚKDO NEPOOTOČÍ ŘIDÍTKA !! Dejte si
pozor na jaké místo opíráte stojan(prasklá dlaždice,díra,měkký podklad,tráva-PÁD MOTOCYKLU MŮŽE NĚKOHO ZABÍT-ZRANIT!!
Při přidání plynu v levé zatáčce má motocykl snahu se rovnat(případně přepadnout na druhou stranu).
Při ubrání
plynu v levé zatáčce má motocykl snahu spadnout ještě více do leva.
Proto když v levé zatáčce padám na
levou stranu, trochu přidám plyn. A pokud padám do prava, uberu plyn(s mírou!) dle potřeby.
Při jízdě můžeme mít nohy na stupačkách, případně si pomoci s oporou nohy(viz pravý obrázek)
Taktéž pozor v
zatáčce na reakci plynu případně brzdy(změna zatížení) na náklon motocyklu(viz. Slalom).
Tak jako při slalomu, osmičce, nebo jakékoliv zatáčce, na motocykl působí odstředivá síla. Při změně zatížení(brždění, akcelerace)
dochází k rovnání či padání motocyklu.
Pokud ve větší rychlosti, či při razantním průjezdu
zatáčky, brzdím, motocykl se rovná - přepadává na druhou stranu(přední i zadní brzdu používáme opatrně - hrozí
utržení kola, smyk a následný pád)!
Pokud v malé rychlosti, např. v levé zatáčce v levém náklonu, razantně
zabrzdíme, můžeme velmi rychle spadnout doleva! Hodně záleží na náklonu a poloze řídítek, na intenzitě brždění
- můžeme přepadnout také doprava.
Taktéž můžeme spadnout, pokud pojedeme velmi pomalu do zatáčky, motor
díky nízkým otáčkám zhasne a tím se nám zablokuje zadní kolo(je to jako šlápnutí celou silou na zadní brzdu)!
Pokud zjistíme, že jsme do zatáčky najeli moc rychle a pokud je na to v zatáčce dostatek místa, motocykl narovnáme,
intenzivně brzdíme, brzdy pustíme a motocykl zase nakloníme a točíme (použiejeme cuknutí řídítek, viz. kategorie
Úhybný manévr).
Pozn.:
Na trati je při výcviku jen jeden motocykl a žák má vždy za zády i na cvičišti učitele, který v případě
nutnosti zasáhne do řízení druhým ovládáním.
Při nižší rychlosti a pokud již nemáme čas na brždění, musíme před náhlým vybočením vlevo levou rukou odtlačit řídítka
od sebe(pravou rukou musíme řídítka táhnout k sobě) - toto musíme učinit cuknutím - rychlým zásahem do řízení.
Motocykl(i když se to může zdát divné) náhle změní směr jízdy vlevo(lehne si a zabočí vlevo). Tím zatéčíme
vlevo a vyhneme se překážce a cuknutím zpět (levá ruka táhne řídítko k sobě, pravá ruka tlačí řídítko od sebe)
motocykl vyrovnáme.
POZOR! Trénuje se od malých kmitů! - Hrozí pád.
Při vyšší rychlosti a pokud je to možné, zkusíme motocykl při rovné jízdě razantně zpomalit bržděním, těsně před
zásahem do řízení brzdy pustíme a provedeme úhybný manévr.
Některé obrovské motocykly mají zpátečku. Pokud se budete s motocyklem otáčet, dobře si nejdřív rozmyslete, jak to provedete.
Nikdy nevjíždějte na vodorovné dopravní značení(přechody, šipky, čáry, ..) - Za mokra kloužou nejvíc!
V
případě nutnosti je přejíždíme rovně, bez náklonu, nebrzdíme, nepřidáváme plyn.
Pokud při objíždění překážky
musíme přejet podélnou plnou čáru, před čárou motocykl nakloníme, zatočíme, srovnáme, na čáře jedeme rovně, za
čárou nakloníme a zatočíme, narovnáme, přejedeme čáru zpět a za čárou opět nakloníme, zatočíme a narovnáme.
Za nepříznivého počasí nebo při zhoršeném terénu platí větší opatrnost!
Vesničky v okolí Holešova
- Bořenovice, Tučapy, Pacetluky, Roštění, Rymice, Kostelec, Karlovice, Němčice, Količín, Pravčice, Alexovice, Ludslavice,
Kurovice, Míškovice atd.
Bystřice pod Hostýnem, Holešov, Fryšták, Hulín
Kroměříž, Přerov, Zlín, Otrokovice
V poslední fázi nácvik extrémních situací, trénink na zkoušky
Prudké brždění zadní brzdou v zatáčce zpravidla vede k zablokování a smyku zadního kola.
Vždy záleží na
povrchu po kterém jedeme v místě brždění-suchý asfalt, mokrý asfalt, přechod pro chodce a jiné vodorovné dopravní
značení, mokré vodorovné značení !!!!!! , štěrk , sníh, tráva, mokrá tráva......atd. a taky záleží na druhu pneumatiky
a druhu motocyklu v každém případě zvlášť.Záleží také na rychlosti jízdy.
Obecně však v malé rychlosti,
případně při menším brždění může dojít pouze ke změně zatížení, což motocykl při použití zadní brzdy v zatáčce
i při náklonu takzvaně narovnává-přiípadně můžeme přepadnout. Při větším brždění, případně i při malém brždění
na povrchu se špatnou adhezí dochází zpravidla ke smyku.
Pokud si vše včas uvědomíme, přestaneme brzdit
a máme prostor k tomu abychom motocykl srovnali a pokračovali v jízdě můžeme po kratičkém smyku(utrhne se do
strany či přímo zadní kolo-jako by ho někdo chtěl sebrat) pokračovat v jízdě . Pokud si vše neuvědomíme včas,
případně pokud už je to nad možnosti fyziky, nastane pád.
Prudké zabrždění přední brzdou v zatáčce zpravidla vede k zablokování a smyku předního kola.
Vždy záleží
na povrchu po kterém jedeme v místě brždění-suchý asfalt, mokrý asfalt, Přechod pro chodce a jiné vodorovné dopravní
značení, mokré vodorovné značení !!!!!! , štěrk , sníh, tráva, mokrá tráva......atd. a taky záleží na druhu pneumatiky
a druhu motocyklu v každém případě zvlášť.
Obecně však v malé rychlosti, případně při menším brždění může
dojít pouze ke změně zatížení, což motocykl při použití přední brzdy v zatáčce i při náklonu takzvaně narovnává-přiípadně
můžeme přepadnout. Při větším brždění, případně i při malém brždění na povrchu se špatnou adhezí dochází zpravidla
ke smyku.
Pokud si vše včas uvědomíme, přestaneme brzdit a máme prostor k tomu abychom motocykl srovnali
a pokračovali v jízdě můžeme po kratičkém smyku(utrhne se do strany či přímo přední kolo-jako by ho někdo chtěl
sebrat) pokračovat v jízdě . Pokud si vše neuvědomíme včas, případně pokud už je to nad možnosti fyziky, nastane
pád.
Pokud na motocyklu v zatáčce změníme zatížení-v tomto případě přidáme prudce plyn, proklouzne zadní kolo a může nastat pád.
V tomto případě jezdec na konci spadl...na promáčené trávě
Vzhledem k objemu motoru "motocyklu"
byla na videu vymáčknutá(zmáčknutá) spojka, přidán plyn a pak prudce puštěná spojka zároveň s ponechaným přidaným
plynem.
K podklouznutí zadního kola motocyklu může dojít také při puštění spojky v zatáčce. Správně by
jsme měli před jízdou do zatáčky zpomalit rychlost motocklu, podřadit na nižší převodový stupeň a ještě při jízdě
rovně před zatáčkou vklidu a postupně pustit spojku. V zatáčce už pouze plynem korigujeme rychlost jízdy. Pokud
řadíme těsně před zatáčkou, případně v zatáčce a pak v zatáčce více či méně necitlivě pustíme spojku, brzdný
účinek motoru nám zpomalí zadní kolo a může nastat smyk.
Pokud na motocyklu v zatáčce změníme zatížení-v tomto případě přidáme prudce plyn, proklouzne zadní kolo a může nastat pád.
V tomto případě jezdec na konci instinktivně nechtěl spadnout :) Vzhledem k objemu motoru "motocyklu" byla na
videu vymáčknutá(zmáčknutá) spojka, přidán plyn a pak prudce puštěná spojka zároveň s ponechaným přidaným plynem.
K podklouznutí zadního kola motocyklu může dojít také při puštění spojky v zatáčce. Správně by jsme měli před
jízdou do zatáčky zpomalit rychlost motocklu, podřadit na nižší převodový stupeň a ještě při jízdě rovně před
zatáčkou vklidu a postupně pustit spojku. V zatáčce už pouze plynem korigujeme rychlost jízdy. Pokud řadíme těsně
před zatáčkou, případně v zatáčce a pak v zatáčce více či méně necitlivě pustíme spojku, brzdný účinek motoru
nám zpomalí zadní kolo a může nastat smyk.
Při prvním průjezdu simulované zatáčky jel "motocykl" menší rychlostí-přiměřeně k adhezním podmínkám. Při druhém průjezdu
již byla rychlost vyšší než dovolovaly adhezní podmínky a "motocykl" dostal smyk a nastal pád. Proto vždy přizpůsobíme
rychlost !!!
Bylo přidáno příliš mnoho plynu vzhledem k adhezním podmínkám-v tomto případě mokrá tráva.
I relativně
slabší motocykl může reagovat nemožností normálního řízení-přímý směr byl silně korigován řidítky a stabilita
udržována nohama :)
Pořád mějte na paměti, že na silnicích nebudete sami. Budete muset korigovat nejsem své chyby, ale i chyby jiných účastníků
silničního provozu.
Vždy se snažte mít co největší přehled o situaci kolem Vás.
Pamatujte,
že každá akce je následována reakcí a proto přemýšlejte o tom, jaké následky bude mít Vaše akce nejen pro Vás,
ale i pro ostatní účastníky provozu.
Doporučujeme Vám přečíst si článek a zhlédnout video uveřejněné na portálu
ibesip.cz.
Dozvíte se, na co si dát pozor před usednutím na motorku a ve zhruba 6 minutém klipu Vám profesionální kaskadéří
ukáží sérii nejčastějších střetů motorky s jiným vozidlem.