Autotrenažér nabízí ideální přípravu pro začínající řidiče k osvojení základních řidičských návyků bez zbytečného stresu nebo materiálních škod :-)
tel.: +420 608 414 760
Autoškola Trhlík Zbyněk
Autoklub Holešov, Bartošova 993
769 01, Holešov
[ukázat na mapě]
Mobil: +420 608 414 760
E-mail: zbynek@autoskolatrhlik.cz
Udělejte radost svým blízkým či známým zakoupením dárkového poukazu na výuku a výcvik v naší autoškole.
Autotrenažér nabízí ideální přípravu pro začínající řidiče k osvojení základních řidičských návyků bez zbytečného stresu nebo materiálních škod :-)
Poznámka: Ukazuji na palubní počítač,který měl ukazovat aktuální spotřebu vlivem na zatížení a otáčkách motoru. Omlouvám se. Venku spadla teplota a palubní počítač nám ukazoval 0,5 stupně C a vločku,čímž nás chtěl upozornit na možnost vzniku náledí. Palubní počítač tuto informaci upřednostnil nad aktuální spotřebou a já jsem si toho nevšiml. Nepřepl jsem počítač zpět.
Poznámka pro všímavé :)
Při ukázce rozjezdu(1. video) jsem zapomněl na malinko zabržděnou ruční brzdu. To Vám odhalila kontrolka na přístrojové desce. Zkuste při sledování videa
dobře poslouchat. Když se vozidlo začalo dávat do pohybu-spojka byla v záběru-zavrzaly zadní brzdy. Ruční brzdu jsem bez komentáře odbrzdil.
V případě,že by jste se rozjeli s ruční brzdou-byť malinko zabržděnou a neodbrzdili ji po ujetí pár metrů,začala by ve většině aut pípat signalizace.
Pokud by byla ruční brzda zabržděná jen malinko,nemusí vůbec brzdit. Každé auto je jinak seřízené. Některé brzdí na 1.-2. zoubek(kotoučové brzdy),
jiné na 3.-5.zoubek,pokud je auto v nepořádku tak brzdí až na 7. a více.
Pozor!!! Zabrždění na jeden zoubek můžete po delší cestě u některých aut spálit brzdové obložení.
Pokud uvidím,že se mi rozjezd nedaří,motor má snahu se zakuckat-zdechnout,ihned mačkáme spojku. Pokud ji zmáčkneme včas,motor nezdechne.
Poznámka: Vyšší otáčky při řazení
Pokud budeme od auta vyžadovat rychlejší akceleraci,předjíždět a podobně,využijeme vyššího spektra otáček-nevytáčím motor na 2500 ot. za minutu ale třeba na 6000 otáček(pozor na úkor spotřeby a životnosti motoru)
Pokud budeme řadit v kopci,tak nevytáčíme motor na 2500ot/min ale aspoň na 3500 ot/min před zařazením vyššího rychlostního stupně.
Na cvičišti Vám prostor vyhraníme dopravními kužely. Na parkovišti nebo ve Vašem vjezdu by to mohlo dopadnout hůře. Nebuďte pohodlní a pokud ztratíte přehled o tom, kam přesně jedete, zastavte, zajistěte vozidlo proti pohybu a běžte se podívat kam to vlastně jedete-tento žáček pohodlný byl... Osobně se nebojím vystoupit z vozidla i několikrát za sebou.
I takto se dá vozidlo otočit.
Stalo se mi asi třikrát v životě,že jsem jel do většího kopce který byl ve vrchní části zřejmě více pokryt uklouzaným sněhem a ledem než cesta k němu(jednou jsem vyjížděl kopec k hotelu Tatra ve Velkých Karlovicích-poměrně úzká cesta,směrem do kopce vpravo břeh kopce a vlevo sráz).
Ve vrchní části kopce začaly prokluzovat přední kola,následně se auto zastavilo a i když se kola stále točila a prokluzovala ,vozidlo začalo couvat. Když jsem zmáčkl spojku a zabrzdil,auto pořád neřízeně couvalo a zrychlovalo.
Musel jsem se rozhodnout:
(toto zkoušení mi bylo houby platné když jsem stejnou zkušenost praktikoval,neboť od poloviny kopce zřejmě silničářům došli kamínky a já jsem zase........)
Lze to natrénovat :
(U PŘEDNÍHO NÁHONU)
Rozjedu vozidlo na zpátečku,v místě kde se chci otočit v tomto případě přez pravý bok cuknu volantem do leva-což auto rozhodí(utrhnou se přední kola-jedou ve smyku). Tento moment podpoříme prudkým přidáním plynu(ustřelí to víc). Na brzdu ani na spojku nešaháme. Až se vozidlo přetočí aspoň o 90 stupňů zmáčkneme spojku,řadíme vhodnou rychlost (v tomto případě dvojku) pustíme spojku,přidáme plyn a srovnáme volant. Posléze korigujeme smyk. Čím čistěji se nám otočení podaří,tím méně práce s korigováním smyku potom budeme mít.
U zadního náhonu vozidlo musíme více rozhodit volantem a přetočení přední části vozu musíme udělat brzdou,kterou pak pustíme.
POZOR !! Zkoušet pouze na polygonu ideálně pod dohledem instruktora.
Vyšší nájezdová rychlost nebo nesprávně provedený úkon může končit mimo zvolenou dráhu. Pokud se auto zadrhne o pevný drsný povrch tak i na střeše !!!
Při smyku neustále korigujeme směr jízdy volantem. V tomto případě přetáčivý smyk korigujeme tak zvaným kontrováním-Volantem točím tam kde se nám hrne záď vozidla. Neustále ovšem sledujeme požadovaný směr jízdy. Až se vozidlo začne rovnat,hned musím točit volantem tam kam chci jet. Pokud bych začal točit volantem pozdě,vozidlo se přetočí úplně a už s tím většinou nic neudělám. Pokud bych po vyrovnání smyku nerovnal volant včas, dostanu smyk na druhou stranu. Hodně záleží na povrchu. Na hladkém povrchu jsou projevy smyku táhlé dlouhé, na drsnějším jsou projevy smyku rychlé prudké. Od toho se také odvíjí rychlost Vaší reakce.
Většinou po zvládnutí smyku dostanete smyk na druhou stranu. Snažíme se volantem točit a rovnat včas. Čím líp se nám to podaří,o to je druhý smyk-protismyk menší.
Když se podíváte na volant v akci,bude vám jasné,že vždy nestačí s volantem nějak pomalu a v klidu točit. Smyk na vás nepočká-auto vás předběhne....
Přetáčivost - wikipedia
Při přetáčivém smyku nás začne předbíhat záď vozidla. Při průjezdu pravotočivou zatáčkou kdy jedeme do prava a volant máme stočený vpravo(viz video) nám ustřelí záď vozidla vlevo. Začneme ihned točit kontra-točíme volantem vlevo. V žádném případě nešlapeme na brzdu!(AUTO BY SE CELÉ UTRHLO A TÁHLO NÁS VLEVO) U vozidla s hnanou přední nápravou můžeme buď opatrně korigovat zatáčku přidáváním plynu-bude nás to táhnout tam kam chceme jet-vytahuje Vás ze smyku.
-pokud plyn uberu,je to jako kdybychom pouze přední kola přibrzdili(ukotvili) a záď vozu nás předběhne ještě více
-pokud plyn přidám moc,kola stratí adhezi(přilnavost k vozovce) a je to jako by jste to pod nima namazali máslem-nevytahují Vás ze smyku,ale celé auto vás bude táhnout ze zatáčky vlevo.
-NIKDY NIC NEPOKAZÍM,POKUD NEVÍM,TAK ZMÁČKNU SPOJKU ,TOČÍM A ZVLÁDÁM SMYK
U vozidla s hnanou zadní nápravou uberu plyn,případně zmáčknu spojku a točím volantem(přidáním plynu u zadního náhonu ve smyku bychom smyk ještě zvětšili-driftování)
Při průjezdu po čtvrté a po páté kolem kuželů(simulovaná zatáčka) už byla rychlost nájezdu do zatáčky příliš velká.Když jsme dostali přetáčivý smyk a točením volantem vlevo jsme vozidlo vyrovnali, díky vysoké rychlosti však vozidlo vyjelo z požadované dráhy. V PRAXI BYCHOM NAJELI DO PROTISMĚRU ,PŘÍPADNĚ MIMO VOZOVKU A MOHLO BY SE STÁT NEŠTĚSTÍ.
Proto i když jsme schopní smyk v určitých případech zvládnout, neznamená to,že zvládneme smyk v jakékoliv rychlosti v jakémkoliv autě. KAŽDÉ AUTO SE CHOVÁ JINAK !!!
Pozn: Při mírném nedotáčivém smyku (na videu první průjezd zatáčkou) točíme volantem více než bychom normálně točili v zatáčce stejného poloměru v situaci kdy smykem nejedeme.
V tomto případě bychom měli kola zatočeny více vpravo než běžně.Vozidlo se chová nedotáčivě.
!! Kola pořád uskakují vlevo z pomyslných kolejí a my se snažíme do těch pomyslných kolejí vracet!!
Zpravidla u předního náhonu je to vlastnost se kterou musíme počítat.
Více zatočená kola především u přední hnané nápravy nás ze smyku vytahují-jedeme požadovaným směrem(v tomto případě do prava). V závislosti na druhu povrchu můžeme vytáhnout auto do správného směru u vozidla s hnanou přední nápravou citlivým a dané situaci úměrným přidáním plynu.(reakce vozidla na více či méně plynu-viz přetáčivý smyk).
POZOR : vyšší rychlost = výlet do protisměru !!!
POZOR: Při jízdě rozumnou a vhodnou rychlostí smyk nedostanete. Pokud rychlost mírně překročíme,můžou nastat projevy smyku nedotáčivého či přetáčivého.Projevy smyku jsou úměrné rychlosti jízdy a povrchu vozovky. Tyto projevy smyku ihned eliminujeme včasným zásahem do řízení vozidla.Čím více vhodnou rychlost na průjezd zatáčky překročíme,tím více se auto utrhne a tím více místa budeme třeba v protisměru potřebovat(při odbočení vlevo zbývá krajnice,stromy...)
Pokud rychlost překro číme moc,NEPOMŮŽE NÁM NIC!!
Pozor: Vozidla 4x4,které mají hnanou přední i zadní nápravu se chovají daleko více a déle neutrálně. Také Vám dovolí stejný poloměr zatáčky projet rychleji než ostatní vozidla.Potom se ale znenadání a téměř bez varování utrhnou.
Nedotáčivost - wikipedia
Při prvním průjezdu simulovanou zatáčkou dopravními kužely jelo vozidlo na videu rychlostí 25 km/h. Vozidlo už jelo na hranici přilnavosti pneumatik k vozovce-pocitově to vnímal řidič nestabilitou vozidla,na videu to není zřejmé.
Při druhém průjezdu vozidla byla rychlost na tachometru jen o necelých 10 km/h větší-cca 32-34 km/h. Vozidlo už nedokázalo jet požadovaným směrem,pneumatiy ztratily přilnavost k vozovce a vozidlo jelo téměř rovně.Srazili jsme kužel.
V PRAXI BYCHOM VJELI DO PROTISMĚRU(A MOHLI SE S NĚKÝM ČELNĚ SRAZIT), PŘÍPADNĚ MIMO VOZOVKU-TŘEBA STROM!!!
Jezdilo se 6.2.2013 po obědě kolem 15 Hodiny a bylo nad nulou. Sníh byl spíš mokrý-moc to relativně neklouzalo !!!!
Žáci mi nechtějí věřit,že někdy je bezpečné jezdit do větší zatáčky(křižovatka) raději do 10 km/h. Když si pak na cvičné ploše vyzkouší,že auto ve 20 km/h nezatáčí,tak při cestě z cvičiště jezdí o poznání pomaleji,než na hřiště tehdy jako hrdinové dorazili.
Pokud si vzpomenete,jak to někdy klouže na chodnících při ledovce,jistě uznáte,že na ledu je projetí větší zatáčky(křižovatka atd) v 10 km/h už příliš velká rychlost.
Při průjezdu zatáčkou musíte vnímat odstředivou sílu(jste opření v sedačce a cítíte boční síly působící na Vaše záda). Na sněhu a ledu by jste žádné boční síly cítit neměli. Měli by jste jet maximálně takovou rychlostí,aby jste odstředivou sílu necítili. Jak ji totiž ucítíte,vzápětí se na stejnou stranu utrhne Vaše vozidlo.POZOR NĚKDY I DŘÍV !!!
Když zjistíme,že jsme v zatáčce příliž rychlí,a je na to v zatáčce místo,vyrovnáme kola volantem,razantně zpomalíme bržděnám,pustíme brzdu a zatočíme požadovaným směrem.
Pokud v zatáčce necitlivě přidáme plyn,přední pneumatiky se začnou protáčet a ztratí adhezi(přilnavost k vozovce) a je to jako by jste si pod kolama namazali máslem. Auto se utrthne a hrne se rovně,směrem kam ho tlačí odstředivá síla.
Síla která tlačí pneumatiku k vozovce vahou vozidla je menší než síla odstředivá.
Ztrátu adheze můžeme v zatáčce přivodit také necitlivým bržďěním.Taktéž by vozidlo jelo rovně.Proto vždy zpomalíme rychlost vozidla před zatáčkou a do zatáčky najíždím konstantní rychlostí,kterou zatáčku i projíždím.
Taky pokud zpomalujeme před zatáčkou a musíme podřadit(zařadit nižší rychlostní stupeň),učiníme tak ještě před odbočováním. To znamená-zpomalíme na vhodnou rychlost ubráním plynu,případně i bržděním,zmáčkneme(vyšlápneme)spojkový pedál,zařadíme nižší rychlostní stupeň,pustíme spojkový pedál a případně plynem poze udržujeme konstantní rychlost a teprve nyní můžeme začít točit volantem do zatáčky.
Pokud by jsme si nechali pouštění spojky až na okamžik kdy už projíždíme zatáčkou, kola by se mohli změnou zatížení pneumatiky k povrchu utrhnout(ztratit přilnavost) a vozidlo by se chovalo jako v předchozích dvou případech(plyn nebo brzda v zatáčce)-jelo by rovně.
Pokud bychom chtěli jet sportovně a měli pod pneumatikami vhodný povrch, zrychlujeme až při výjezdu ze zatáčky-ALE POZOR CITLIVĚ!!!!
Kola zatočeny v pravo(z pohledu řidiče) A brzda sešlápnuta na maximum. I přes to,že vozidlo mělo aktivní ABS,které by v menší rychlosti pomohlo více tak se vozidlo chovalo silně nedotáčivě-jelo téměř rovně a srazili jsme kužel-V PRAXI BYCHOM VJELI DO PROTISMĚRU A MOHLI NĚKOHO SRAZIT!!! Vozidlo,které ABS nemá bychom jeli ŮPLNĚ ROVNĚ,JAKO NA SÁŃKÁCH. Nikdy nebrzdíme v zatáčce. Vždy snížíme rychlost před zatáčkou a zatáčku projíždíme rychlostí pro danou situaci vhodnou. Když zjistíme,že jsme v zatáčce příliž rychlí,a je na to v zatáčce místo,vyrovnáme kola volantem,razantně zpomalíme bržděnám,pustíme brzdu a zatočíme požadovaným směrem.
Při jízdě na mokrém povrchu viz. Aquaplaning - wikipedia
Vesničky v okolí Holešova
- Bořenovice, Tučapy, Pacetluky, Roštění, Rymice, Kostelec, Karlovice, Němčice, Količín, Pravčice, Alexovice, Ludslavice, Kurovice, Míškovice atd.
Bystřice pod Hostýnem, Holešov, Fryšták, Hulín
Kroměříž, Přerov, Zlín, Otrokovice
V poslední fázi nácvik extrémních situací, trénink na zkoušky
POZOR! Řidiči často zapomínají na MRTVÝ ÚHEL zpětných zrcátek!
Tímto bych chtěl poděkovat firmě RAAB COMPUTER za vytvoření a správu těchto stránek a další pomoc naší autoškole. | Auta kupujeme, půjčujeme a servisujeme v Dobe Car Holešov. |